دليل بوجود آمدن سرطان معده

آمار كاربران و سايت
افراد آنلاين : 1
اعضاي آنلاين : 0

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
مطالب پر بازديد
مطالب تصادفي
آرشيو مطالب
پشتيباني
طراحي هدر و بنر رايگان
مرجع قالب هاي رزبلاگ
تبليغات





جست و جو

دكتر سيدمحمود اسحاق حسيني، فوق تخصص گوارش و آندوسكوپي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گفت وگو با جام جم مي گويد:در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول، تغذيه است. افرادي كه سوءتغذيه دارند و بدنشان با كمبود كالري مواجه است بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به اين سرطان قرار دارند. كمبود پروتئين ها و ويتامين ها بويژه ويتامين هاي A و C، مصرف مداوم مواد غذايي چرب و شور و غذاهاي آماده و فست فودها نيز از عوامل زمينه ساز سرطان معده محسوب مي شود. همچنين بيماري هاي معده مي توانند زمينه ابتلاي افراد به سرطان معده را فراهم كنند.

نكات مهم جهت پيشگيري از ابتلا 

حواستان به هليكوباكتر باشد

 
يكي از مهم ترين بيماري هاي معده، عفونت هليكوباكتري است كه باعث بروز زخم معده و ورم معده مي شود و ممكن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد. البته اين طور نيست كه هر فرد مبتلا به عفونت هليكوباكتر دچار سرطان معده شود؛ در اين صورت بايد بيش از 55 درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست مي دادند، چون بيش از نيمي از جمعيت جهان به اين عفونت مبتلا هستند در حالي كه فقط 3 درصد از اين افراد ممكن است به سرطان معده مبتلا شوند. بنابراين بيماراني كه عفونت هليكوباكترپيلوري دارند حتما بايد درمان شوند و تحت نظر متخصص قرار بگيرند تا در آينده مشكلي براي آنها از نظر ابتلا به سرطان معده ايجاد نشود.
 

عوامل خطر را شناسايي كنيد

 
به طور كلي افراد بالاي 40 سال، بيماران مبتلا به پوليپ معده، مصرف سيگار و الكل و افرادي كه سابقه فاميلي ابتلا به سرطان يا سابقه جراحي معده دارند بيشتر از افراد ديگر در معرض سرطان معده هستند. البته پوليپ ها اغلب خطرناك نيست، اما يك درصد آنها ممكن است به سرطان تبديل شود. حتي شيوع اين سرطان در آقايان و افرادي كه گروه خوني A دارند، هم بيشتر گزارش شده است. به گفته دكتر اسحاق حسيني هر چند معمولا اين بيماري زماني تشخيص داده مي شود كه شرايط بيمار وخيم است، اما گروه هاي در معرض خطر حتما بايد از سوي پزشك مورد معاينه منظم و دوره اي قرار بگيرند، چون در صورتي كه سرطان در مراحل ابتدايي شناسايي شود، امكان درمان وجود دارد.

علائم سرطان معده

 
كاهش اشتها و كاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پري معده حتي پس از خوردن مقادير كم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبيه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سياه، كم خوني و توده قابل لمس در بالاي شكم ازجمله علائم بروز سرطان معده اس

آيا سرطان معده قابل پيشگيري است؟

 
به گفته دكتر اسحاق حسيني، پيروي از يك رژيم غذايي سالم، تامين ويتامين هاي ضروري بدن، مصرف روزانه ميوه و سبزي، پرهيز از خوردن غذاهاي آماده و كم كردن نمك مصرفي، مصرف نكردن دخانيات و الكل، داشتن تحرك و انجام چكاپ هاي دوره اي تا حد زيادي مانع از بروز سرطان معده مي شود، اما ايمني 100 درصدي وجود ندارد.
 عامل سرطان معده
 

از تشخيص تا درمان

 
بهترين روش تشخيص سرطان معده، آندوسكوپي است، اما عكسبرداري از معده به شيوه دبل كنتراست» نيز مي تواند به تشخيص اين بيماري كمك كند. اگر سرطان معده به موقع تشخيص داده شود، درمان پذير است، اما با پيشرفت بيماري احتمال بهبودي كاهش مي يابد.
برداشتن بخشي از معده كه داراي سلول هاي سرطاني است، مهم ترين روش درماني به حساب مي آيد. علاوه بر اين ممكن است از شيمي درماني يا راديوتراپي نيز استفاده شود. از طرفي گاهي فرد بيمار به يك يا چند روش درماني نياز پيدا مي كند كه درمان هاي انجام شده علاوه بر سلول هاي سرطاني بر بافت هاي سالم فرد نيز تاثير مي گذارند. بنابراين عوارض جانبي مهمي را ايجاد مي كنند كه مهم ترين آنها تهوع، استفراغ، بي اشتهايي و دردهاي شكمي است. البته تغذيه بيمار در حين درمان سرطان معده و پس از آن اهميت ويژه اي دارد و بيمار بايد حجم كافي از پروتئين، ويتامين و مواد معدني دريافت كند. در عين حال به دنبال عمل جراحي سرطان معده كه ممكن است به صورت برداشتن كامل معده يا حجم زيادي از آن باشد، كاهش وزن به طور شايع رخ مي دهد و بيماران در پي مصرف غذا با حجم زياد يا غذاهاي شيرين، دچار كرامپ و دردهاي شكمي، تهوع و نفخ و اسهال و سرگيجه مي شوند، اما با محدود كردن مصرف مايعات و غذاهاي شيرين و زياد كردن دفعات مصرف مواد غذايي مي توان اين عوارض را تا حدي كنترل كرد.
از آنجاييكه دلايل ابتلا به سرطان معده كاملا مشخص نيستند، پس راههاي پيشگيري قطعي از ابتلا به سرطان هم نمي شود بيان كرد، با اين حال موارد زير خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش مي دهند:
مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات. سعي كنيد مقدار بيشتري ميوه و سبزي از انواع مختلف و رنگ هاي مختلف مصرف نماييد.
مصرف غذاهاي شور و دودي را كاهش دهيد. اگر شما يسگاري هستيد آنرا ترك كنيد، زيرا كه سيگار خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان معده را افزايش مي دهد.
در صورتيكه به بيماري هليكوباكتر پيلوري  مبتلا هستيد، با مصرف آنتي بيوتيك آنرا درمان كنيد.درصورتيكه به بيماري سوزش معده يا رفلاكس مبتلا هستيد، براي درمان آن اقدام نماييد.
امتياز : نتيجه : 0 امتياز توسط 0 نفر مجموع امتياز : 0

برچسب ها : از تشخيص تا درمان , درمان سرطان , بيماري سوزش معده , اسهال و سرگيجه ,
بازديد : 62

تاريخ : شنبه 25 آبان 1398 زمان : 2:22 | نويسنده : هانیه شاکری | لينك ثابت | نظرات (0)
ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


عناوين آخرين مطالب ارسالي
علايم ايجاد سرطان معده تاريخ : پنجشنبه 30 آبان 1398
دليل بوجود آمدن سرطان معده تاريخ : شنبه 25 آبان 1398
تشخیص علايم سرطان معده تاريخ : دوشنبه 20 آبان 1398
عواملي که باعث ابتلا به سرطان معده میشه تاريخ : چهارشنبه 15 آبان 1398
درمان ورم معده تاريخ : جمعه 10 آبان 1398
خونريزي گوارشي تاريخ : سه شنبه 07 آبان 1398
درمان خانگی معده درد تاريخ : شنبه 04 آبان 1398
تشخیص آپانديسيت تاريخ : چهارشنبه 01 آبان 1398
درمان یبوست تاريخ : یکشنبه 28 مهر 1398
درمان اسهال ودل پيچه تاريخ : پنجشنبه 25 مهر 1398